4. Madrid

11 november 2023 - Zwolle, Nederland

In de herfstvakantie ben ik naar Madrid geweest, even een weekje bij Elles op bezoek en voor mij een mooie kans om alvast weer wat voorpret te beleven.
Best een raar idee om er rond te lopen wetende dat ik er straks 5 weken verblijf. Uit nieuwsgierigheid maar even naar het appartement gelopen waar ik dan woon. Voelde meteen geweldig! Fijne plek, leuk straatje, en bij

IMG_0187Plaza Mayor zoals de naam al doet vermoeden; het grote plein. Altijd levendig, gezellig, daar zit ik wel graag. IMG_0178

Met Elles ook gegeten in een restaurantje "bij mij" om de hoek. Leuk, sfeervol, prima eten en leuke bediening, ik denk dat dit mijn "stamrestaurantje" wordt.

Wat ook vreemd is om te beseffen dat ik dan geen toerist ben, het gaat mij om het Spaanse leven leren kennen. Zal dus echt moeten wennen aan een andere manier van dagbesteding. Daar kreeg ik ineens wat zorgen om, maar gelukkig verdween dat gevoel met het zien van de plek waar ik dan woon.

Ook buiten Madrid is het prachtig, mooie natuur, leuke wandelroutes, mooie steden in de buurt. Ik ga nog tijd tekort komen!

Meteen dezelfde week mij opgegeven voor een Spaanse cursus 50+ met activiteiten, mooie kans om mensen te leren kennen en ook mee te doen met activiteiten waar we weer Spaans spreken en anderen leren kennen. Nu al zin in!
Thuis heb ik net Spaans gevorderden B1.2 afgerond. Ik hoop echt dat ik na mijn sabbatical het Spaans goed beheers! Lezen en spreken zal wel gaan, maar luisteren is echt een uitdaging, Spanjaarden plakken woorden gewoon aan elkaar.. Hasta luego wordt al gauw hlugo of zoiets. En dan heb ik t nog niet over de verschillende Spaanse talen, waarvan Baskisch echt onleesbaar en onverstaanbaar is. Gelukkig spreekt wel iedere Spanjaard het standaard Spaans; Castiliaans, dan met of zonder dialect.

B1.1