2. Op ontdekkingsreis in Spanje

20 september 2023 - Zwolle, Nederland

Vanaf 27 maart 2024 reis ik 5 maanden in Spanje. Voor mij is het een ontdekkingsreis omdat ik wil uitzoeken óf en waar ik zou willen wonen in Spanje. Een beetje richting heb ik wel; Ooit, heel lang geleden woonden mijn voorvaderen in Aragón! Logisch dat ik mijn bloedlijn volg in deze reis. En als dat dan een beetje aan de voet van de Pyreneeën is, kom ik thuis!

Dat verhuizen naar Spanje zal niet eerder gebeuren dan ergens in 2029 (ik zwaai dan vroegtijdig af van mijn werk). Er moeten nog veel stappen worden genomen voor het zover is maar deze reis is de eerste stap in die richting!

Ik vertrek, ik zou onderwerp van het programma kunnen zijn, Spaans? Is dat een taal? ik spreek Spaans, una cerveza por favor kan ik moeiteloos bestellen! En geld? Och ik kan het uitzingen met de 30000 euro spaargeld! Ik ga daar lekker een baan zoeken, huis komt wel goed, zorgverzekering en andere verzekeringen? Zoek ik nog wel uit. Bankrekening? Open ik daar wel.. NIE nummer, wa's dat? To be resident or not to be resident? Thats ook een question.. Gestors, overschijven van mijn auto naar een Spaans kenteken, zo maar wat onderwerpen die je als emigrant kan tegenkomen. En ja, ik bereid me daarop voor! Spaans beheers ik zeer behoorlijk, het spaargeld is geen issue en op andere vragen heb ik antwoord voordat ik een stap richting emigratie kan zetten.

Balen, want dat maakt mij geen leidend voorwerp van 'ik vertrek'... bummer, of zoals ze in het Spaans zeggen; que pena (pasta cacahuetes, al is dat een toevoeging die ik zelf verzonnen heb)

Ik moet ook bekennen dat alle uitkomsten ok zijn: Het zou maar zo kunnen dat ik besluit om toch niet in Spanje te willen wonen, dat ik misschien wel na 2 maanden van heimwee naar Zwolle terugrij (kan mij niet voorstellen hoor!) Maar alles is goed! Dat geeft lucht, ik heb geen druk van dat er iets moet slagen. De hele reis is al slagen op zich!

In deze blog hou ik mijn reiservaringen bij, voor mijzelf om er op terug te kunnen kijken en voor de achterblijvers die het leuk vinden om mijn reis te volgen.