14. Madrid final.

5 mei 2024 - Madrid, Spanje

Deze week twee dolle meiden op bezoek gehad. Zoals als vorig jaar is Oerol nu geen optie. Dus een Oerol light in Madrid gedaan. Al was t hier kouder (gem 17 gr) dan vorig jaar op Terschelling

Maar weer even een samenvatting, als ik alle 86317 stappen wil omschrijven is dat ietsje teveel gevraagd.

We hebben genoten van de drankjes en het uitzicht op twee dakterrassen, totaal verschillend maar heel mooi!

IMG_3048ca6d1b1b-5e3d-43ad-8204-b44afc5f3084

Op 1 mei de wisseling van de wacht gezien bij Palacio Real, indrukwekkend, zeker de kanonschoten (losse flodders gelukkig 😁)

IMG_2945

Dezelfde dag het oude complex bezocht waar vroeger vee werd geslacht, nu tot cultureel centrum omgedoopt: Matadero

Geschuild voor het spatje regen en heuse hagel in een oud cafeetje waar we werden aangestaard door stierenkoppen.

In optredens beland vanwege feria de la comunidad de Madrid.

Sonja en Yvonne zongen vloeiend fonetisch Spaans mee trouwens!

IMG_3076OBK, een bekende artiest ergens in 2000..

IMG_2975

Veel gegeten op leuke plekjes

6526f121-6d3f-4ca1-b9de-d3233403e008

IMG_3060

Het defilé gezien met alle hulpdiensten (politie, defensie, marechaussee, brandweer, luchtmacht, ambulance, en dat verliep leuk, gezellig, enthousiast, zonder stenen, boegeroep of andere protestacties).Inclusief 5 straaljagers die de kleuren van Spanje uitspuwden.

Vlak daarvoor waren er belangrijke mensen gehuldigd, een Spaanse lintjesregen.

IMG_3036
De kathedraal en de koepel beklommen,  De kathedraal van Madrid heet officieel 'Santa María la Real de La Almudena' en de bouw is begonnen in 1883. De kathedraal is gewijd aan “Virgen de la Almudena”, oftewel het Middeleeuws icoon van Maagd Maria, moeder van Jezus Christus en tevens de beschermheilige van de stad. Meer dan honderd jaar later in 1993 werd het afgeronde gebouw officieel ingewijd als kathedraal door Paus Johannes Paulus II. Aan de oostzijde is daarom ook een standbeeld van de Paus te zien.

Vanaf de koepel (beschilderd in pop art stijl) genoten van het uitzicht en de indrukwekkende beelden!

IMG_3219IMG_3110IMG_3104f190c178-40aa-4f3f-9517-0ef2d3d42c03
En van mijn geloof afgestapt, niet na t bezoek van de kathedraal maar tijdens t bezoek van het Real Madrid Stadion Bernabeu, shirt aangetrokken en op de foto als voetbalnono, of -nogo!

IMG_3218

En wat weer het meest opviel; de trotsheid en vriendelijkheid van de Spanjaarden. Geen gedoe, geduw, agressie. Alleen maar blijheid en aandacht voor alles.

Zouden wij in Nederland ook iets meer mogen: trots zijn op ons land en wat meer aandacht voor elkaar. En naast een kritische houding ook wat meer mogen conformeren en accepteren.
Vandaag vieren we Moederdag, in 🇪🇸. Dus mams maar gebeld, niet bewust dat ik een week tevroeg ben.

Het was heeeel gezellig met de meiden! Nu weer in mijn eigen, tragere, tempo verder.

IMG_3215

En voor mijzelf een bloemetje gefotografeerd en eentje getekend

IMG_3207IMG_3223

Morgen op reis naar Tarragona!
Madrid is nu voorbij, wat was t goed!
Wat feitjes;

Gem temp 18 gr. met uitschieters naar ongeveer 27!                                           Aantal gelopen km: 310                       Aantal dagen bezoek: 12                       Quote over april; en avril aguas mil (in april regent het 1000) of in t Nederlands: april doet wat hij wil.

Ik ga de stad echt missen maar heb ook zin in een volgende plek!

1. Jolanda:
    Op naar Tarragona! Tot over 2,5 week
    Ik hoop dat wij ook zo'n leuk weekeinde hebben met elkaar als jij hebt gehad met de Oeroldames!
  2. Sandra van Arkelen:
    5 mei 2024
    Heel leuk dat jullie komen! We gaan er mooie dagen van maken, zin in!
  3. Yvonne Rouwhof:
    5 mei 2024
    Ik heb een inhaalslag gemaakt door al jouw verhalen te lezen. Wat mooi beschreven en wat heb je al veel gedaan 😍 gaaf! Geniet van Taragona en in ben nieuwsgierig naar je volgende vergalen. Dikke knuffel😘

Jouw reactie