11. Madrid

21 april 2024 - Madrid, Spanje

De derde week in Madrid zit er alweer op. Aan de ene kant vliegt het terwijl ik eigenlijk het tegendeel ervaar. Ik heb het gevoel dat ik al veel langer weg ben dan de maand die ik morgen op pad ben. Ik heb mij deze maand nog geen moment verveeld, alleen gevoeld en ook geen heimwee gehad. Madrid voelt ondertussen als thuis.

Afgelopen week visite van mijn goede vriend Mark gehad. Als heuse tourguide, zonder vlaggetje of plu, heb ik hem Madrid laten zien. Parken, musea, restaurants, de geweldig mooie architectuur van Madrid, gewoon een week Madrid in 4 dagen gepropt!

Het museum Thyssen Bornemisza was echt schitterend het sprak mij meer aan dan het Prado, maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk!

IMG_2452 Dit is een doek van Munch, denk daarbij even aan zijn bekende doek ‘de schreeuw’. Een contrast kun je wel zeggen.

Zoals jullie inmiddels wel weten schilder en teken ik ook, inclusief probeersels, in de kunst studies genoemd. Maar ik betwijfel of ik ooit aan een muur komt te hangen, mijn kunstwerkjes dan, misschien als ik mijn neus afknip?

Deze week ook naar een diner -jazz voorstelling geweest, echt de moeite waard! Ik ga komende twee weken zeker nog een keer.

En we stuitten zomaar op een andere locatie van Rosi la Loca (zie vorige post). Thema van dit restaurant: Aquaman. Tot in de puntjes doorgevoerd, zelf op het toilet! Nu alleen maar een cocktail gedronken.

Volgens mij zijn er drie locaties, one to go!

Ook nog naar de zonsondergang gekeken, bij de Tempel van Debod (De Tempel van Debod is een Egyptische tempel uit de 4e eeuw v.Chr. en werd in 1968 overgebracht naar Madrid als geschenk van de Egyptische regering als dank voor de Spaanse ingenieurs die oude monumenten hadden gered nadat een gebied gepland onder water werd gezet bij de bouw van de Aswandam in de Nijl)

ik ben ondertussen vaste gast bij mijn onderbuur, ‘t Cafeeke, Braziliaanse eigenaresse, Belgische biertjes, Hollandse bitterballen en frikadellen, echt fusion!
Ook de taal, ik had gisteren breinkramp; Frans, Nederlands, Duits en Spaans afwisselen, help!!!

Behalve schilderen, Belgische biertjes drinken, taalkramp krijgen en lezen, wandel ik veel. Iedere dag toch minstens 10 km. Heerlijk om iedere dag buiten te zijn. En opvallend dat de stad zo schoon is, publieke toiletten zijn schoon en voorzien van toiletpapier, nergens graffiti te bespeuren, geen andere vormen van vandalisme te bespeuren. Het kan dus wel!

Morgen start ik de nieuwe week met een reisje naar Salamanca. Niet wandelend, net ietsje te ver. Ik reis lekker met de trein, lekker comfortabel.