20. Toerist in Barcelona

9 juni 2024 - Suances, Spanje

Nadat ik mams op het vliegveld had afgezet en mijn auto op langparkeren had gezet kon ik mijn weg naar Barcelona vervolgen. Met shuttle, bus, trein, metro en lopend bereikte ik na anderhalf uur mijn hotel. De drie dagen daarna alle clichés is Barça bekeken:

Met een fietstour een eerste indruk van de stad gekregen, door de gotische wijk gelopen, een te duur biertje op de Rambla gedronken, en goedkoper én gezondere smoothie in de mercado gehad.

IMG_3974IMG_3972 Arc de ThriomphIMG_3945Fruit mercadoIMG_3953Muur met een optekening van de AIDS geschiedenis door Keith Harding, die er zelf aan overleed.

Sagrada Familia bewonderd, wat een buitengewone en adembenemende basiliek! Prachtige stijl en lichtinval!

IMG_4245IMG_4246IMG_4247IMG_4248

Op de deuren die de ingang gaan vormen staat het ‘onze Vader’ met in het klein de phrase ‘ en geef ons heden ons dagelijks brood in 50 talen. Ook het Nederlands, kun je het vinden?

IMG_3995
Casa Batlló was ook zeker de moeite waard! Ook daar mooie vormen, kleuren en lichtinval.

IMG_4293IMG_4061

Gaudi liet zich overigens door de natuur inspireren, in la Sagrada zijn de pilaren als bomen! Hij was een zeer religieus man, stierf in een hospital voor de armen nadat hij lang op straat had gelegen na een aanrijding met een tram. Hij werd niet herkend als Gaudi omdat hij zich in die tijd slecht verzorgde!
Zijn Parque Güell vond ik mooi aangelegd met weer de herkenbare stijl. Maar veel te druk!

IMG_4295

Na drie dagen Barcelona weer weg, naar Montserrat. Prachtig ondanks de drukte. De gebedsruimte was een plek met een serene sfeer, fijn om even te zitten! Kaarsje gebrand voor mijn paps en ieder ander die het nodig heeft.

IMG_4299IMG_4301IMG_4208IMG_4220IMG_4200

IMG_4205

Montserrat ligt mooi op een berg, lekker met de tandradbaan omhoog gegaan en na het bezoek lopend naar beneden. Volgens iemand op Wikiloc een gemakkelijke wandeling. T was op sneakers en zonder stokken voor mijn enkels en knieën wat meer uitdaging; 550 mtr dalen in 5 km, niet geleidelijk maar veel ‘traptreden’ met stenen en rotsblokken. Halverwege nog van t padje door een onfortuinlijke val, de afgrond ingerold. Gelukkig kon ik mij vastgrijpen aan een tak en mij weer ophijsen. Een horrorverhaal ware het niet dat het geleidelijk afliep en ik na een meter al werd opgevangen door de struiken.

IMG_4303

Veilig in de auto naar mijn overnachtingshotel in Collbató.

Het hotel was onvindbaar door de smalle straatjes (reed ik nu echt niet op een voetpad??) in het oude centrum. Na alle rijvaardigheden te hebben benut, incluis een hellingproef achteruit, stond ik toch bij de parkeerplaats. Klotsende oksels, maar ik was er!

Een fantastische plek met zeer leuke en vriendelijke mensen!

De dag erna op weg naar Suances, een kustplaatsje in Cantabrië. Bijna 800 km verderop.

IMG_4304IMG_4262IMG_4261Ziel van de kust

zee, lucht, land ontmoeten elkaar, wensen aan te sluiten, onstuitbaar. Iedere golf, 1000 omhelzingen, intens geluk, goede vriend!

IMG_4263Surf regels

Suances is een leuk dorp! Zeker de moeite waard om eens langs te verblijven, en maand of 4, over enkele jaren.

Het weer is nu slecht, 17 gr met regen. Tijd voor de was, eerste keer in mijn leven in een wasserette .Perfect schoon!

IMG_4287

Het weer is voor mij reden om mijn plannen aan te passen. In plaats van kamperen in Potes ga ik over enkele dagen naar een appartement in Pola de Lena en daarna naar Oviedo. Ik hou van kamperen maar geen behoefte om de tent op te zetten in dit weer. Als die eenmaal staat vind ik wat regen niet zo erg. Nu ga ik voor t comfort!.

Woord van de week; zubibidea (Baskisch voor viaduct)

Aantal km gelopen; 80
Aantal km gereden; 900 (ik ben deze afstanden wel zat, wil er niet meer dan een 500 per dag rijden).

En nu op pad voor een koffie,

Chao!

1. Anneke:
    9 juni 2024
    Hi. Weer prachtige foto's en leuk om te lezen wat je beleeft in Spanje.
    Verstandig dat je voor een droog plekje hebt gekozen. 😉
  2. Irene:
    Heerlijk om te lezen Karin, je geniet er goed van! Liefs Irene
  3. Sandra van Arkelen:
    Ha Irene,
    Je mag me Sandra noemen 😅
    Maar fijn dat je het leuk vindt om te lezen, en genieten doe ik zeker!
  4. Irene:
    10 juni 2024
    whaha disculpe Sandra, geen idee hoe die verspreking kwam ;)
  5. Annet:
    11 juni 2024
    Het blijft toch een prachtige stad, Barcelona.
    En dat fruit, wojooh...
  6. Jolanda:
    15 juni 2024
    Weer gelachen hoe je de wat klunzige momenten verwoord. Geweldig. Liefs. Jolanda Fab4

Jouw reactie